Vanuit de vloot, de Bongo, Martin Selles

12-juni-2012
Vanmorgen mailde Martin de redactie het antwoord op de twittervraag waarom Bongo de rhumb line ver stuurboord liet liggen.

Vanuit het peleton van voor-de-wind spinnakerende boten ben ik naar het oosten eruit gevaren na een gijp om 20:30 uur. Vanmorgen om 03:45 weer terug gegijpt en ik verwacht nu met meer bootsnelheid de laatste 140 mijl naar Smiths Knoll te kunnen varen en met veel minder offshore obstakels. Kan ik misschien nog wat rusten.
Omdat de wind verwacht wordt te krimpen, verwacht ik met een ware windhoek van tussen 120 en 150 daar aan te komen, terwijl de anderen dan nog moeten afvallen of gijpen.
The proof of the pudding is in the eating, ben benieuwd hoe het veld eruit ziet bij Smiths Knoll. Het is lang zo koud niet als op de heenweg naar de HOD, ik ben erg enthousiast over de autopiloot, de actieve radarreflector en ontvangst op de AIS, ik krijg wel een punthoofd van steeds stroomdraaien. Ik ontkom er niet aan na drie uur varen een uur stroom te draaien (of langer).

11-juni-2012 avond
“De laatste mijlen naar de HOD (Het Onneembare Ding) waren erg langzaam. Op dek was het prima, maar koud. Naarmate we dichterbij de HOD kwamen, kwamen van alle kanten de boten bij elkaar zoals jullie ook moeten kunnen zien op de tracking pagina. Heel bijzonder en leuk om zo het veld bij elkaar te zien komen.

Nu stuift Robert met zijn mini dwars het veld door. De rest van de boten die samen kwamen bij de HOD, vaart in colonne naar Smith Knoll, we verwachten vroeg in de morgen meer wind uit een gunstiger hoek, zodat we sneller zullen zeilen. Het is in ieder geval een stuk aangenamer aan boord, de gevoelstemperatuur is vijf graden hoger.

De komende uren moeten we proberen zoveel mogelijk rust te pakken, want daarna moeten we weer door een park van allerlei offshore installaties en zal er van slapen niet veel komen.”

redactie: voor de duidelijkheid; Martin vaart solo.

11-juni-2012 ochtend
“De wind is er afgelopen avond en nacht verder uitgegaan en pas veel later dan volgens de grib files aan het draaien. We moeten nu het laatste stuk naar de HOD opkruisen en dat gaat niet hard. We, verwijst op dit moment naar Crazy D en Bongo. Viaya zijn we vannacht kwijt geraakt, die maakte zijn snelheid niet meer, misschien lag hij lekker te slapen. Afgelopen nacht moest toch echt de genua 1 erop. Dat ging prima, maar het is een hele klus in je eentje. Nat van het zweet trok ik me terug in de kajuit. Als je niet iets doet is het best kil. Soms doe ik heel even de kachel aan. Toch geen echte vent, maar wel lekker om de kou er even uit te jagen.

Omdat we zo langzaam gaan maak ik me wat zorgen of ik op tijd terug ben, maar als de wind doet wat de gribs beloven, gaan we na de HOD steeds meer versnellen onder gennaker. Ik zal en moet woensdagavond in IJmuiden zijn. Met dit soort weer is het best langdradig. Er is niets te zien behalve een enkele Jan van Gent, soms een platform en vandaag een sleper met een zeeponton. De zee is rustig, het is grijs, bewolkt met motregen.

Zometeen in voorbereiding van meer wind de #1 er weer af, dan hoop ik rond de middag de HOD te ronden. Groeten van de Bongo.”


« 500-Mile News

2018

The 2018 edition of the 500-Mile North Sea Race is on the drawing board. Updates like starting dates will follow soon!

The final results

UPDATE: DOWNLOAD the cumulative results here. The second leg was a quick one. Winds from 120 -150 degrees (TWA true wind angle). 22 knots decreasing to 14. Favourable for the ‘light’ surfing boats! Winner of the second leg is Insomnix. Second is sister ship Bongo, Greyhound third,  Bjørkski fourth, fifth is Jager. The final results of Leg… Read more »

Scarborough

De Jager en Vijaya in Scarborough harbour – picture Madelon Kuiper

Finishline! Sec. Hayai line honours

Sec Hayai congratulations with line honours of the 500mile 2016! Second in the harbour was Joost&Vrolijk, third Greyhound. the rest also finished but waited for the tide to enter the harbour! Welcome in the UK to all! only the GBR Sigma’s are not there yet. Insomnix, after the finish line ankering before the harbour entrance- picture made by… Read more »

Smith Knoll

no wind this time- picture Madelon Kuiper

12 uur na de start

Op de Ais tracker is te zien dat de Blue Velvet BLUE VELVET Sigma 35 0.928 GBR Robin Machell Kevin Dixon omgekeerd is richting de haven van IJmuiden. Helaas hebben we op dit moment geen idee waarom. De rest van de vloot lijkt redelijk uit elkaar te liggen. Maar dit is enkel het tijdsverschil van… Read more »

Maandag, start van de 500-Mile North Sea Race2016

Maandag 27 juni, Haven van IJmuiden a/b zeilschip Vagebond – Hanneke Raaijman Nederland is en blijft natuurlijk Nederland. Hoe je het ook wendt of keert! ’s Nachts ben ik al een paar keer wakker geworden van een lijntje buiten dat als een gek te keer gaat. De wind giert behoorlijk en de boot deint in zijn… Read more »

Zondag, 24 uur voor de start

Zondag 26 juni, Haven van IJmuiden a/b zeilschip Vagebond – Hanneke Raaijman Het wordt steeds bedrijviger. En het is mooi weer. Dus iedereen aan de overkant is aan zijn bootje aan het werk. Nog even de laatste klusjes, toch nog eens even de mast in. Het lijkt wel of dat aanstekelijk is. Peter en ik bekijken het… Read more »

Zaterdag; 48 uur voor de start

Zaterdag 25 juni- Haven van IJmuiden a/b zeilschip Vagebond – Hanneke Raaijman Schepen druppelen binnen. Met Nederlandse, Engelse, Zwitserse en met Noorse vlag. Het wordt nog eens druk in de haven van IJmuiden. Maar vooral gezellig en rumoerig aan de overkant.

Ruffian’s kicking off

Whilst most of the 500-Mile fleet is still in port, the real heroes of this race are about to leave their berth to be in time for the start next Monday. Blue Velvet and Ruffian need to cover 200 nm, Insomnix came from Cuxhafen earlier and Bjorsky 2 even 390 nm from Stavanger, Norway! RUFFIAN… Read more »

Sailing Instructions and courses

The Sailing Instructions are ready for you to download! Grab them from the RACE DOCS page. Read all about the start and finish procedures, although some details will be talked about during the briefings, do’s & don’ts, safety issues, telephone numbers and courses. Mentioning the courses, they are shown on the chart below. Click on the icons… Read more »

Who is who

Did you know we added images and descriptions of the competing yachts and crew? The latest addition is info on BLUE VELVET; a Sigma 35 based near Hull.

Notice of Race changes and additions

We issued an update to the previous version of the Notice of Race. The changes are mainly regarding rule 1.2 (500-Mile North Sea Race Rules). We’re now showing you version v0.3 on the RACE DOCS page. In brief: • The 500-Mile Race will stay a ISAF Cat 2 race, with a few exceptions though: • An AIS… Read more »

De SYC loopt zich warm

Oftewel: “Things hotting up at Scarborough Yacht Club”. De Britse website Yachts & Yachting wijdt een artikel aan de aankomende North Sea Race van de Scarborough Yacht Club én de 500 Mile North Sea Race. Leuk om te lezen!

IJmuiden – Scarborough 2015

In 2015 zeilde JAGER naar Scarborough om daar mee te starten in de North Sea Race van de Scarborough Yacht Club. De 2e etappe van de 500 Mijl Race die op 27 juni aanstaande start valt samen met deze wedstrijd van de SYC.

Notice of Race 2016

De nieuwste versie van de Notice of Race kan gedownload worden van de RACE DOCS pagina. De eerste deelnemers hebben zich reeds aangemeld. Dit kan je nog steeds doen via het aanmeldformulier! Kijk ook naar de berichtgevingen op de site van de Scarborough Yacht Club 2016 NORTH SEA RACE. De tweede etappe van de 500… Read more »

500 Mile North Sea Race 2016

De 1000-Mile Double Handed Race en de 500 Mijl Race wisselen elkaar af en in 2016 is het 500 Mijl jaar. De editie 2016 zal uit twee etappes bestaan: van IJmuiden naar Scarborough en terug. De etappe van Scarborough naar IJmuiden zal samenvallen en organiseren we samen met de North Sea Race van de Scarborough Yacht Club*…. Read more »

“Rebellion Wins 500 Mile Doublehanded Race – The Great Chase”

Chris Schram, schipper van de Rebellion, heeft een uitstekend verslag van de wedstrijd geschreven en op de site van het team gepubliceerd: “It was early summer in Holland, but cold and grey with a full gale racing up the South England and Dutch coasts. After an unsettled night in the IJmuiden Marina with 40 knot… Read more »

Winnaars 500 Mijl Solo & Doublehanded Race 2012

De twee winnaars van de 500 Mijl Solo & Doublehanded 2012: Links in de Doublehanded klasse, schipper Chris Schram van de REBELLION. Rechts Martin Selles die BONGO naar de overwinning in de Solo klasse stuurde. Foto: Christa ten Brinke

UITSLAGEN 500 MIJL SOLO & DOUBLEHANDED 2012

1 VOOR BONGO EN REBELLION GEWELDIGE PRESTATIE VAN NED602: LINE HONOURS Hier zijn ze dan… Niet dat het zo ingewikkeld berekenen was, maar omdat de prijsuitreiking net pas achter de rug is. De YSY was zo vriendelijk om ons de gelegenheid te geven om de prijsuitreiking tijdens hun feestelijk avond in het kader van de… Read more »

Bericht vanuit de vloot, Pendragon, Georges Kemmerling

12-juni-2012 middag Dit keer geen geschreven bericht vanuit de vloot maar een telefoontje; Georges Kemmerling van de Pendragon. De Pendragon heeft het HODplatform gerond met meer wind dan haar voorgangers. George denkt dan ook weer wat in te kunnen lopen op de rest met zijn 7kts snelheid op het moment van spreken. George heeft het… Read more »

Bericht vanuit de vloot, Vijaya, Huib Swets

12-juni-2012 Vanmorgen kreeg de redactie de volgende email; nou ja, wat een gedoe zeg vannacht kijk ook ajb naar spelfouten, want het valt niet mee om op dit toetsenbord te typen.. oh wat een nacht.. Na de spectaculaire ronding vsn noordelijkste merkteken, het offshore platform ‘Hod’, waarbij, rond 1500 LT, CRAZY D, BONGO, VIJAYA en… Read more »

Ronding HOD Platform

Het noordelijkste waypoint van de 500 Mijls driehoek baan is het, normaal, onbemande productieplatform Hod. Júist toen de eerste 4 boten (Crazy D, Bongo, Vijaya en Tzigane) de ronding maakten, werden op het kunstmatige eiland werkzaamheden uitgevoerd. Eén van degene die er net aan het werk was, is Rune Haaland. De bemanningen aan boord beneden… Read more »

Planning [updated 030612]

Hieronder de planning* voor de komende week. Donderdag 7 juni hele dag : veiligheid controles** hele dag : installeren Yellow Brick trackers 1200-1600: kantoor voor registratie open in Restaurant “IJmuiden aan Zee” 1700 : briefing in Restaurant “IJmuiden aan Zee” 1800 : diner in Restaurant “IJmuiden aan Zee” Vrijdag 8 juni 0900 : evt laatste… Read more »

Baan 500 Mijl 2012

We denken dat velen hier reikhalzend naar uitgekeken hebben. De reden om het nog even onder ons te houden, ligt in het feit dat we ook de formaliteiten met een productie platform (Hod) in de Noordzee geheel afgerond wilden hebben. We hebben de medewerking gekregen, dus hierbij de baan:

Yellowbrick Tracking supporter van de 500 Mijl 2012

Vandaag kregen we de bevestiging: van leverancier wordt Yellowbrick ook sponsor van de 500 Mijl Solo & Doublehanded. Yellowbrick levert de tracking van vele lange-afstand races. Ook de 1000-Mile Doublehanded gebruikte vorig jaar trackers van YB. We zijn méér dan blij met dit nieuws, want dit betekent dat we de deelnemende teams, solo en doublehanded,… Read more »

Safety Inspection Card & controles

Deze is per heden te downloaden van de site. Deze lijst in vrijwel identiek aan de Appendix C van de ISAF Spec Reg. Het geeft een indruk waar, onder andere, op gecontroleerd zal worden. Dat betekent dus niet dat de overige Spec Reg’s niet aan de orde kunnen komen of niet in orde hoeven te… Read more »