12-juni-2012
Vanmorgen mailde Martin de redactie het antwoord op de twittervraag waarom Bongo de rhumb line ver stuurboord liet liggen.
Vanuit het peleton van voor-de-wind spinnakerende boten ben ik naar het oosten eruit gevaren na een gijp om 20:30 uur. Vanmorgen om 03:45 weer terug gegijpt en ik verwacht nu met meer bootsnelheid de laatste 140 mijl naar Smiths Knoll te kunnen varen en met veel minder offshore obstakels. Kan ik misschien nog wat rusten.
Omdat de wind verwacht wordt te krimpen, verwacht ik met een ware windhoek van tussen 120 en 150 daar aan te komen, terwijl de anderen dan nog moeten afvallen of gijpen.
The proof of the pudding is in the eating, ben benieuwd hoe het veld eruit ziet bij Smiths Knoll. Het is lang zo koud niet als op de heenweg naar de HOD, ik ben erg enthousiast over de autopiloot, de actieve radarreflector en ontvangst op de AIS, ik krijg wel een punthoofd van steeds stroomdraaien. Ik ontkom er niet aan na drie uur varen een uur stroom te draaien (of langer).
11-juni-2012 avond
“De laatste mijlen naar de HOD (Het Onneembare Ding) waren erg langzaam. Op dek was het prima, maar koud. Naarmate we dichterbij de HOD kwamen, kwamen van alle kanten de boten bij elkaar zoals jullie ook moeten kunnen zien op de tracking pagina. Heel bijzonder en leuk om zo het veld bij elkaar te zien komen.
Nu stuift Robert met zijn mini dwars het veld door. De rest van de boten die samen kwamen bij de HOD, vaart in colonne naar Smith Knoll, we verwachten vroeg in de morgen meer wind uit een gunstiger hoek, zodat we sneller zullen zeilen. Het is in ieder geval een stuk aangenamer aan boord, de gevoelstemperatuur is vijf graden hoger.
De komende uren moeten we proberen zoveel mogelijk rust te pakken, want daarna moeten we weer door een park van allerlei offshore installaties en zal er van slapen niet veel komen.”
redactie: voor de duidelijkheid; Martin vaart solo.
11-juni-2012 ochtend
“De wind is er afgelopen avond en nacht verder uitgegaan en pas veel later dan volgens de grib files aan het draaien. We moeten nu het laatste stuk naar de HOD opkruisen en dat gaat niet hard. We, verwijst op dit moment naar Crazy D en Bongo. Viaya zijn we vannacht kwijt geraakt, die maakte zijn snelheid niet meer, misschien lag hij lekker te slapen. Afgelopen nacht moest toch echt de genua 1 erop. Dat ging prima, maar het is een hele klus in je eentje. Nat van het zweet trok ik me terug in de kajuit. Als je niet iets doet is het best kil. Soms doe ik heel even de kachel aan. Toch geen echte vent, maar wel lekker om de kou er even uit te jagen.
Omdat we zo langzaam gaan maak ik me wat zorgen of ik op tijd terug ben, maar als de wind doet wat de gribs beloven, gaan we na de HOD steeds meer versnellen onder gennaker. Ik zal en moet woensdagavond in IJmuiden zijn. Met dit soort weer is het best langdradig. Er is niets te zien behalve een enkele Jan van Gent, soms een platform en vandaag een sleper met een zeeponton. De zee is rustig, het is grijs, bewolkt met motregen.
Zometeen in voorbereiding van meer wind de #1 er weer af, dan hoop ik rond de middag de HOD te ronden. Groeten van de Bongo.”